Selecteer een pagina

Minder consulten
bij huisartsen
door Thuisarts.nl

Nederlands Huisartsen Genootschap

..

Vorige caseVolgende case

In 2012 klopte het Nederlands Huisartsengenootschap (NHG) aan bij Funcke met de vraag om de website www.thuisarts.nl bij het Nederlandse publiek te introduceren. Funcke ontwikkelde het nieuwe gezicht voor Thuisarts.nl en bedacht een creatieve PR campagne voor de introductie. Resultaten van een recent onderzoek wijzen uit dat de website Thuisarts.nl heeft geleid tot een drastische zeer succesvolle afname van het aantal telefonische en korte consulten bij de huisarts.
..
Doelstelling Thuisarts.nl
De belangrijkste doelstelling van het NHG was dat de publiekswebsite één van de meest bezochte internetbronnen van gezondheidsinformatie voor burgers moest worden die medische informatie zoeken en voor patiënten die op consult bij de huisarts komen. De site moest in de top 3 van de meest geraadpleegde gezondheidssites komen en grote naamsbekendheid onder NHG leden en patiënten krijgen.
..
Krachtig merk
Funcke adviseerde het NHG om Thuisarts.nl als merk te lanceren en schreef een merkplan met een uitgesproken positionering; een helder verhaal dat alle betrokkenen op dezelfde manier konden uitdragen. Dit verhaal stond aan de basis van het nieuwe gezicht voor Thuisarts.nl en de huisstijl die Funcke ontwikkelde.
..
Creatieve PR campagne
Om Thuisarts.nl zo goed mogelijk te introduceren bij het Nederlandse publiek bedacht Funcke een creatieve PR campagne met starthandeling door minister Schippers in Nieuwspoort op 22 maart 2012. Deze publiekslancering genereerde veel PR bij onder andere Radio538, RTL4 journaal, Telegraaf voorpagina, Hart van Nederland, Volkskrant online, Leids en Haarlems Dagblad en Nu.nl.
..
Het succes na 4 jaar Thuisarts.nl
In hoeverre de huisstijl heeft bijgedragen tot het succes van de site is natuurlijk niet om te rekenen in cijfers. Feit is dat het merk Thuisarts.nl in 2016 staat als een huis. Het is daarom ook een mooi voorbeeld hoe een huisstijl en positionering kunnen bijdragen aan het succes.
..
“En nu ligt het aantal pageviews al op vier miljoen per maand”, zegt hoofdonderzoeker en hoogleraar e-health Niels Chavannes van het LUMC. “Dat betekent waarschijnlijk dat nog meer mensen afzien van een kort consult bij de huisarts.”
..
Lees hier het artikel op nos.nl