Selecteer een pagina

Naamgeving en huisstijl
archeologiecentrum

Huis van Hilde

..

Vorige caseNaar alle cases

In het archeologisch depot van de provincie Noord-Holland liggen vele vondsten uit vroeger tijden, van de Neanderthalers tot en met de Tweede Wereldoorlog. Toen het oude depot te klein werd, moest de provincie op zoek naar een nieuwe locatie. Daarbij ontstond het idee om een deel van de collectie openbaar te maken voor het publiek. In Castricum, vlakbij het NS Station, werd een geschikte plek gevonden om het nieuwe depot te bouwen. Maar hoe moest dit gaan heten? En hoe kon de provincie de nieuwe accommodatie een duidelijk gezicht geven, zodat het optimaal kon worden overgedragen aan een toekomstige exploitant?
..
Toen wij hierover spraken met de provincie Noord-Holland werd al snel duidelijk dat de term ‘archeologisch depot’ de lading onvoldoende dekte. Op de nieuwe locatie in Castricum zouden archeologische topstukken tentoongesteld worden die nooit eerder vertoond waren. Er moest een aansprekende naam komen die zou aansluiten bij de beleving van het publiek: dit depot is uniek, interessant, spannend en mooi.
..
Nieuwe naam
Wij initieerden een interactieve workshop waarin diverse betrokkenen brainstormden over een naam voor het nieuwe depot. Unaniem werd de voorkeur uitgesproken voor ‘Huis van Hilde, archeologiecentrum Noord-Holland’. Hilde is een van de archeologische vondsten. Deze vrouw heeft echt in het gebied rond Castricum geleefd, zo’n 2.000 jaar geleden. Samen met een aantal andere personen uit vroeger tijden zou Hilde in de tentoonstellingsruimte opnieuw ‘tot leven’ gebracht worden. In haar eigen huis!
..
Totaalconcept
Huis van Hilde moest ook een huisstijl krijgen, representatief voor het moderne centrum dat de provincie Noord-Holland liet bouwen. Wij ontwikkelden het totaalconcept voor de huisstijl. Natuurlijk het logo, maar ook een basisset waarmee de provincie en de huidige exploitant het centrum in de markt konden zetten. Deze set bestaat uit vormgeving voor de aankleding, promotionele items, communicatiemiddelen, en templates voor copy en digitale media.
..
Hilde komt thuis
Ook kregen we in samenwerking met het eventbureau Festivents de opdracht een concept te ontwikkelen voor de openstelling op 15 januari 2015. Het concept ‘Hilde komt thuis’ is uitgerold onder veel belangstelling. Een actrice die gegrimeerd en aangekleed was als de echte Hilde, maakte per trein de tocht naar Castricum, om vervolgens de deur te openen van haar huis in gezelschap van de gedeputeerde van de provincie en de burgemeester van Castricum. Dat leverde flink wat media-aandacht op voor de initiatiefnemers en exploitant van het Huis van Hilde. Inmiddels hebben vele volwassenen en kinderen de weg naar Castricum gevonden en Hilde en haar huisgenoten bewonderd. Huis van Hilde is hét archeologiecentrum van Noord-Holland.
..
Meer weten
Wil je meer weten over deze case? Neem dan contact op met Richard van Tiggelen